Nova hrvatska poezija: Borben Vladović
Sve terete što si prenosio danju
ja ih nosim noću
trpeći tvoju blagost
Imam tvoje oči
i suzu u njima veliku
koju nikad nisi ispustio
a tukli su te više
nego vjetri mene mornara
Njušio si palubu broda
na koju te nisu htjeli
a ja sam gledao pučinu
milovao tvoju sivu dlaku
velike baršunaste uši
Čuješ kako se u oluji
brodski teret opasno naginje
oboje smo pod istim mukama
njačući
Ležim u tamnoj sobi
okolo na zidovima
crne futurističke slike
Gledam u otvoren prozor
vani iz mraka nepoznati
glasovi: krhotine rečenica
odjeci riječi, hihot
izlaze iz događaja
vriju životi
Ležim dalje u sjeni
nevidljivih ormara
i stola na kojem sam
nekada otvarao glasna pisma
Noć kistom razvlači po stropu
crno kao pod dekom
je li moguće da ne bude mrklo nebo?
Onima vani sjaji
svjetlost neona
no jesu li i oni
u tami vasiona?
Kamen do kamena
zrno crno do zrna
kvrgav se čokot probija
kroz razgrnuto kamenje
čvornatim šakama pudara i ribara
Paučinasti vinogradi gledani
s vrha autoceste
mrežasti, simetričnog rastera
sliče lišću paške čipke
Fotografija uvećana u auli
slavi ljudsku upornost
kralježnicu vijugavu kao loza
tamne oči poput vina
Sagnut pjeva suncu
koje ga ne razabire između kamičaka
prži ga podižući mu slador u žilama
Ni osunčana zmija
ne može ga otrovati
Kada ptica miruje
na grani, telefonskoj žici
na notnom crtovlju
nemoj ju ustrijeliti
bilo praskom puške
bilo cviljenjem violine
ona će prizemljiti
na snijeg s par kapi krvi
Ako si vrstan strijelac
ako moraš nekoga ubiti
pogodi ju kada je u letu
kada je teško naciljati metu
Iako je ptica za let stvorena
i ona mora odmoriti svoju dušu
Ono njeno pero
što će ukrasiti
lovčev šešir i glavu
neće moći usporiti
da ti vid bude sve slabiji
Na bijelome zidu muha!
Njeno malo crno
tjelešce
ne bi se toliko
isticalo
da boja nije svježe
nanesena
Je li muha
potrebna ovome velikome
svijetu?
Musca domestica
hvata grizeće komarce
i omogućuje da se u miru
snuje
Je li muha
onoliko dosadna
koliko su ljudi zli?
Obična kućna muha
čovjeka ne ubija
nego on nju umlati
pa ostavi krvavi trag
na bijelome papiru
svoje povijesti
Nekako kao mijeh
tako kao grijeh
Nekako kao strah
tako kao krah
Nekako kao krabulja
tako kao oluja
Nekako vrije kao lonac
tako kao poklopac
Nekako kao temperatura
tako kao skulptura
Smijeh je kao zec
pobjegne čim je lec*
* lecnuti se
Puhačima je četvrtinska pauza
prekratka
Sjete li se osminske
i šesnaestinske
Živahnih mrava koji gmižu
po notnom crtovlju?
Četvrtina ljubavi nije za kušanje
zdrava četvrtina trule rajčice
nije jestiva
ali četvrtina kruha i ribe
nasiti mnoštvo
vjerničke publike
Flautisti i puhači stakla
oblikuju vibrirajuću
i prozirnu ugodu
uhu i oku
dlanovi su u pljeskanju
i molitvi
Dozreli plodovi
grane pune smokava
nadvile se preko žičane ograde
kao bujna majčina prsa
puna mlijeka
Prolaznici stablo ni ne primjećuju
jalovinu poneko opipa
produži put obale
Jedan suhi visoki starac
prigne se ispod niskih krošnji
kao da se smokvi poklonio
drhtavim korakom ode prema moru
da se više nikada ne vrati
Kažu da je utopljenik
bio slikar
da je naslikao divlju smokvu
i uzaludno je prodavao
Tonku Maroeviću
Na kantunalu
starinska ura budilica
s dva uhata okrugla zvona
Jedno je zvonilo
o poeziji drugo o likovnosti
spavač ih je uvijek osluškivao
Posljednjeg popodneva
didova ura postala je nijema
unukove uši više ne čuju
Ribe ušate
što ih je donio u sobu
puštene su natrag u more
te prosute njegovim pepelom
Htio sam na tipkovnici
pritisnuti slovo T
na ekranu pojavilo se P
Prstom sam bio preblizu
djevojčinih prsiju
U plesu izvodio sam
korak sličan slovu A
izronilo je U
Noga za nogom N
ali se tad raskrižilo neželjeno T
Spetljala se stopala
gazio partnerici prste
umjesto G zakotrljalo se O
izmiješalo se O i V
i tako u plesnoj vrtnji
na zaslonu ne piše TANGO
već PUTOV kome sam pridodao
djevojčino ime ANJA
Sudbinski je zapisano PUTOVANJA:
„Od nemila do nedraga,
i noge su mu krvave,
i srce mu je ranjeno.“
Sluga kompjutora i Ujevića
Borben
Kad sam gradio kuću
od slova i riječi
kat po kat
strofu po strofu
dugo i sporo
pedeset godina
opeku po opeku
neke su se trusile, raspadale
neke ostajale čvrste
Kada sam pripremao smjesu
za oblikovanje i pečenje crijepa
u glinu sam unosio
svoju želučanu kiselinu
komadiće plućne maramice
nabrekle glasnice
Kad je zgrada narasla
da ju se može završiti
trebalo je staviti krov
Potražio sam pomoć
od majstora dovršavanja
krovopokrivače:
Matoša, Ujevića
pa i inozemne
Francisa Jammesa i druge
U vjeri
da će kuća od riječi
biti razvedena, puna života
dugotrajna
barem onoliko dugo
koliko sam je gradio
* * * *
Prva pjesnička knjiga Borbena Vladovića (1943, Split) Balkonski prostor izlazi 1970, a već tada je autorova djelatnost bila prepoznata izlaganjem konkretističko-vizualnih radova na mnogobrojnim izložbama u svijetu i kod kuće, ističe Branimir Bošnjak. Pjesnik povezuje verbalne, grafičke i lingvističke dosjetke, organizira tekst ludičko-konkretistički. No zanimljivo je istaknuti da se to događa u prvim zbirkama, no u četvrtoj i petoj knjizi (Knjiga pegla, Odmor pelivana) autor se okreće tradicionalnijim oblicima stiha i pjesme. Ukazuje na to i Branko Maleš, da Vladović koristeći se svakodnevnom tehnikom kao predloškom nove stvarnosti distanciranim opisima spomenute predmete promatra kao novu prirodu, tehniku kao prirodu, popartistički. I u tom je smislu inovativan. Književna kritika često je isticala tu prvu fazu Borbena Vladovića kao važnu, premda je to možda i krivi pristup jer Vladović je ispisao niz zanimljivih zbirki u kojima dominira drukčiji fon. Tu mijenu u radu Borbena Vladovića, različite oblike pristupa pjesmi, ističe i autor pogovora izabranih pjesama Lirski kockar iz 2005. Pavao Pavličić. Pavličić napominje da se u većini pregleda i antologija ističu „tekstovi konkretistički, vizualni i slični“, dok sve ostalo stoji po strani. A riječ je o najvećem dijelu opusa. Borben Vladović počeo je objavljivati još šezdesetih, istodobno s pjesnicima okupljenim oko časopisa Razlog (Mrkonjić, Petrak, Maroević, Stamać...). Njihova je lirika bila hermetička i asketska i nije ulazila u dijalog sa stvarnosnim, s društvenom zbiljom. Poezija je bila ključ egzistencije. Razlogovce zbilja nije zanimala, već opći i metafizički pojmovi.
Neko vrijeme je i Vladović bio među tim pjesnicima. Sedamdesetih ta se poetika mijenja, posebno leksik i teme, a sve to odražavalo se i na Vladovića. Zanimljivo je kako je Pavličić podijelio Vladovićevo pjesništvo na četiri faze. U prvoj, koju naziva razdobljem lirske groznice, riječ je o hermetizmu, slobodnom stihu i misaonosti. To se odnosi na prve pjesničke knjige Balkanski prostor i Vrulje. Drugu fazu karakterizira pobuna protiv poezije, protiv institucije pjesništva. Tada uz pomoć persiflaže i parodije, koristeći se grafičkim i vizualnim, dovodi u pitanje sam poetski govor, kao npr. u zbirci 3 x 7= 21. Poezija se, pokazao je pjesnik, može stvarati od raznih materijala, i biti važna sfera svakodnevnice. Treća faza donosi neposredniji doživljaj zbilje, opjevavaju se predmeti, ali i umjetnička djela te fenomeni masovne kulture – to se odnosi na zbirke Knjiga pegla i Odmor pelivana. Četvrta faza pak počinje od zbirke Lirika iz 2000, u kojoj se autor bavi već opjevanim mjestima, ali sada su konkretizirana, posebice djetinji i zavičajni prostori. Te su pjesme intimističke,prati ih svijest da velike istine ne mogu biti dosegnute, a izraz je prigušen. No te faze nisu jasno odijeljene, jer se određene karakteristike obiju faza mogu naći u jednoj knjizi. Pavličić ističe jednu od konstanti Vladovićeva opusa, da u pjesmama spominje nešto u vezi s umjetnošću, književnošću, ono što je prošlo umjetničku obradu.
U ovom ciklusu pjesama autor se referira metapoetski na pisanje kao gradnju kuće, gradi kuću od riječi, a kao „krovopokrivače“ spominje Matoša, Ujevića, pa i inozemne... U pjesmi Kompjutorski tango spominje se faze kada se igrao grafizmom, samim procesom pisanja, svojevrsne kompjutorske aleatorike: „Sluga kompjutora i Ujevića / Borbe“. Jedna pjesma posvećena je generacijskom kolegi Tonku Maroeviću, u kojoj ističe autorovo povezivanje dva vida umjetnosti, likovnost i poeziju kroz metaforu ure. U pjesmama ovog ciklusa vide se oba aspekta Vladovićeva lirskog subjekta: zaigranost, humor, autoironija, ali i sjeta, melankolija koje pak nalazimo u pjesmi Divlja smokva, ili pak u pjesmi Nepoznati noćni glasovi, u kojoj se evociraju davna vremena stvaranja: „Ležim dalje u sjeni / nevidljivih ormara / i stola na kojem sam / nekada otvarao glasna pisma“. Izdvajam pjesmu Magarac čuje jer se u njoj empatički opisuje i povezuje sudbina magaraca i pjesnika, stihovima: „Imam tvoje oči / i suzu u njima veliku / koju nikad nisi ispustio / a tukli su te više / nego vjetri mene mornara.“ Zanimljivo je da se u zbirci Tijesto tjeskobe iz 2020. nalazi pjesma naslovljena Magarac: „Onom istom cestom / idući prema moru / nesposobni za nositi terete / nismo se dali na Magareći otok.“ Premda je posljednjih godina i desetljeća autor objavio knjige pjesama Žiroskop i Tijesto tjeskobe te kratku prozu i roman, a objavljen mu je i novi izbor pjesama Zvjezdokradice: izabrane pjesme 1970–2020. u uredništvu Dubravke Detoni Dujmić, na žalost Borben Vladović ostaje pomalo po strani jer jedini je pjesnik iz generacije koji nije dobio Goranov vijenac za doprinos hrvatskom pjesništvu. Premalo se kritičari bave njegovim djelom, a riječ je o vrhunskom pjesniku koji nikad nije ostajao na mjestu, koji je davno naznačio suvremene tokove pjesništva, pisao u različitim registrima, bio pjesnik i misli i emocije, izvan kolektivizma, ne odveć glasan, nenapadan, svoj. Nadajmo se da će dobiti više studija koje se bave njegovim djelom, jer vrijeme radi za njega, kako je već napisao Pavličić, a izbor pjesama za Vijenac mali je prilog tome.
740 - 742 - 14. srpnja 2022. | Arhiva
Klikni za povratak